Friday, October 31, 2008

bantuan anak yatim



Ditulis oleh Qaleefa
Monday, 08 September 2008

assalamualaikum ust

kakak sy ada 2 org anak.stelah berkahwin 12 tahun, masih belum menerima cahaya mata. dan mengambil anak angkat. stelah anak angkat berusia 4 tahun, baru di kurniakn seorg anak lekaki yg sihat.

setelah anak kandung dia 7 bulan, suami kakak sy meninggal.dikatagorikan anak yatim..

persoalannya ust, di bulan ramadhan ni, byk aktiviti sedekah/bantuan kpd anak2 yatim dan ibu tunggal.bagaimana dgn anak angkat yg di belanya? adakah anak angkat yg sulung tu x layak menerima bantuan, sedangkan kakak sy mmbela kedua-duanya..

jadi jika wakil dr bantuan anak2 yatim dtg dan kakak saya tuliskan sekali nama anak angkat dia (anak jagaan), haram ke ust?



.......................

jawapan oleh S.S Ustaz Azhar Idrus

w.salam

Kedua2 anak tersebut adalah layak menrima bantuan orang2 miskin jika mereka memangnya miskin dan tidak mengapa menulis nama anak angkat tersebut sebagai anak dengan tujuan memudahkan urusan mendapatkan bantuan yang dimaksud dengan syarat tidak diqasadkan sebagai anak sendiri.

Anak yatim yang tidak termasuk dalam golongan faqir miskin adalah tidak layak menerima bantuan tersebut kerana bantuan tersebut hanya dikhaskan kepada orang yang miskin sahaja.

wallahua'lam

No comments: