Wednesday, November 12, 2008

CABANG ILMU AGAMA ISLAM



assalamualaikum wbt

saya nok tanya kat ustaz, bape byk cabang ilmu dalam Islam ye? hok setau saya, masa saya belajo kat sekolah agama mersing johor dulu, ada ilmu tauhid, ibadat, tasauf, tafsir, faraid, munakahat dll lg. jd, saya nok tau la, sebenor2 nya bape byk cabang ilmu dalam Islam nih?

sumber2 ilmu dalam Islam ni ada bape byk? Quran, hadith, kisah sejarah, kisah tauladan, ijma', qias, kitab2 atau lain2 sumber. harap dapat ustaz jelaskan

kitab apa yg selalu digunakan bg setiap cabang ilmu dalam Islam? saya bercadang nak dalami satu cabang ilmu Islam terlebih dahulu terutama ilmu tafsir. jd, apa cadangan ustaz? kitab apa yg perlu dirujuk?

kalu kita baca Quran, masa kita jupe ayat sajadah, kita disunatkan sujud sajadah. tp bagaimana caranya? kalu dalam solat dah biasa buat. kalu di luar solat ni, ada yg kata kena takbir, niat dan kemudian sujud dan beri salam. ada lak yg kata terus sujud (tanpa takbir - angkat tgn macam dalam solat) dan xyah beri salam. harap dapat jelaskan

apakah amalan yg afdhal ketika lakukan qiamullail?

sekian dulu, terima kasih

..............................


Jawapan dari S.S al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus

w.salam

Memang benar seperti yang saudara katakan itu bahawa ilmu2 Islam amatlah banyak samada yg bersifat cabang atau pun asal.

Walau pun cabang2 ilmu Islam ini amat luas dan senantiasa semakin berkembang dari masa ke semasa, sumbernya hanyalah dua yaitu kitab Al-Quran dan Hadith2 Nabi saw.

Berkata ulamak :

"Al-Quran abul ulum"

Artinya :

"Bermula Al-Quran itu adalah sumber segala ilmu"

Manakala hadith Nabi saw pula adalah penafsir bagi al-Quran itu sendiri.

Dan sumber hukum itu pula adalah 4 menurut pandangan jumhur ulamak yaitu Quran, Hadith, Ijmak dan Qias.

Untuk mendalami ilmu tafsir saya nasihatkan saudara agar terlebih dahulu mendalami dan memahirkan diri dengan ilmu nahwu, sorof dan balaghoh kerana dengan ilmu2 tersebut kita akan mudah memahami selok belok ilmu tafsir.

Manakala ilmu usul tafsir boleh dipelajari secara berasingan atau pun bersekali dengan pelajaran kitab2 tafsir tersebut.

Kemudian pelajarilah dengan guru2 yang muktabar akan kitab2 tafsir yang di iktiraf oleh dunia Islam seperti Tafsir Jalalain, Tafsir ibnu Kathir dan Tafsir Al-Qurtubhi.



Menurut pendapat yang kuat dalam mazhab Syafie, jika berada diluar solat dan mahu melakukan sujud sejadah maka disyaratkan kita mempunyai wuduk dan menutup aurat dan suci dari najis dan mengadap qiblat.

Bertakbir dengan niat sujud sejadah lalu sujud sekali dan membaca didalam sujud itu akan bacaan sujud sejadah yg telah maklum kemudian angkat kepala lalu memberi salam sekali.

Diantara amalan yg afdhal dilakukan ketika qiamullai ialah bersembahyang tahajjud dan membaca Quran dan disudahi dengan membaca doa sebagaimana yang diamalkan oleh Nabi saw dan para sahabat r.a.

wallahua'lam

No comments: